Apparatuur

Echografie-apparatuur

Echografie-apparatuur : nauwkeurige(r) diagnose !

Apparatuur kent zijn oorsprong in de scheepsvaart, waar geluidsgolven vanaf een schip de zee werden ingezonden om de diepte van de zee te meten. Het gebruik van echografie binnen de fysiotherapie is nog vrij nieuw. Echografie maakt gebruik van hoog frequente geluidsgolven, die de mens niet kan horen.
Er wordt een zender geplaatst op de huid, die de golven uitzendt en ook meteen de golven ontvangt die teruggekaatst worden door het lichaamsweefsel.

De verschillende weefsels in het lichaam weerkaatsen de geluidsgolven allemaal in verschillende mate.
De zender geeft de teruggekaatste geluidsgolven door aan de computer, die ze vertaalt naar elektrische signalen. Op het scherm verschijnen deze als grijswaarden, en zie je een echo afbeelding van de weefsels.

Echografie Doetinchem

Fysiotherapie & ShockWave Doetinchem gebruikt High End Ultrasound echo-apparatuur waarmee het mogelijk is om met behulp van geluidsgolven onderhuids weefsel zichtbaar te maken zonder schadelijke bijwerkingen. Dat kan met 2 instellingen. Met de ''normale'' echo is het mogelijk om onderhuidse structuren zoals pezen, banden, gewrichten, zenuwen af te beelden op het scherm.
Door middel van de Doppler-mode is het bijvoorbeeld ook mogelijk om plaatsen waar verhoogde doorbloeding is, waar vermoedelijke ontstekingen zitten, denk aan een Achillespeesontsteking, of een spierscheur, te lokaliseren en de ernst van een letsel in kaart te brengen.
Net als bij een zwangerschapsecho zie je de bewegende beelden onmiddellijk op scherm.
Het is een uitwendige methode waarmee sneller een diagnose kan worden gesteld en met de juiste behandeling worden gestart.
Dat kan fysiotherapie zijn, maar ook Shockwave-therapie om bijv. verkalkingen in schouderpezen te vergruizen.

Het onderzoek met echografie is snel, gemakkelijk, comfortabel voor de patiënt en kan zo vaak worden herhaald als nodig is.
Doordat de therapeut op het beeldscherm ziet wat er bij een beweging gebeurt en de patiënt aangeeft wanneer en bij welke beweging de klachten toe of afnemen, wordt een nauwkeurige diagnose gesteld.
Ook tijdens de behandeling wordt soms echografie gebruikt om de ontwikkeling / afname van de aandoening te bekijken. (zie ook bij ESWT).

Wanneer wordt echografie ingezet? Bij bepaalde aandoeningen is de diagnose door middel van echografie nauwkeuriger te stellen.
De echografie wordt ingezet ter beoordeling van klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat zoals de schouder, elleboog, pols/hand, heup, knie en enkel.

Wilt u meer informatie over echografie, neem dan s.v.p. contact op met ons centrum via de contactpagina.