Dry Needling Doetinchem

Dry Needling is een methode die wordt gebruikt om pijn te verlichten en spiergerelateerde blessures te behandelen. Het wordt vaak gebruikt als één van de onderdelen van een uitgebreidere fysiotherapeutische behandeling Op deze pagina lees je meer over deze behandelmethode

Wat is Dry Needling?

Dry needling is een fysiotherapeutische techniek die we gebruiken om pijn te verlichten en spiergerelateerde aandoeningen te behandelen. De behandeling maakt gebruik van dunne naalden (vergelijkbaar met acupuntuurnaalden) die rechtstreeks in de trigerpoints (pijnlijke knoop in de spier) worden gewtoken. Het doel van dry needling is het verminderen van spierspanning en het herstellen van de spierfunctie. Door het inbrengen van de naalden in de triggerpoints wordt er een reflex opgewekt bij de spier, waardoor de spier ontspant en de pijn vermindert.

Dry needling richt zich specifiek op het behandelen van spierknopen en het verbeteren van de doorbloeding in de spieren.

Voordelen / meerwaarde van Dry Needling

Dry needling heeft veel verschillende voordeling bij het behandelen van spiergerelateerde aandoeningen, waaronder:

• Pijnverlichting
  • Verbeterde spierfunctie
  • Versnelde hersteltijd bij spierblessure
  • Verbeterde doorbloeding van de spieren
  • Meteen voelbaar effect, pijnvermindering
  • Soepelere spieren
  • Verbeterde kracht en mobiliteit
  • Ook dieper liggende triggerpoints bereikbaar
  • Langdurig resultaat
  • Korte behandelduur

Het is belangrijk op te merken dat de effectiviteit van de dry needling behandeling kan variëren afhankelijk van de situatie van de patiënt en de aandoening.

Triggerpoints, wat zijn dat precies?

Triggerpoints zijn ‘spierknopen’ die ervoor zorgen dat de spier verkort en niet goed meer kan functioneren. Elke spier bestaat uit een heleboel kleine vezeltjes en soms ontstaat hier dus een verkleving / knoop  in. Dit gebeurd meestal door overbelasting of een verkeerde houding. Hierdoor wordt een spier minder goed doorbloed en ontstaat er vaak stijfheid, pijn, en uitstraling.

Afspraak maken Dry Needling in Doetinchem

Wil je direct een afspraak maken voor een Dry Needling behandeling? Dat kan via de pagina afspraak maken of bel 0314-394222.

Hoe ziet een behandeling met Dry Needling eruit?

Een van de grote voordelen van Dry Needling is dat de behandeling niet lang duurt. Met massage of manuele triggerpoint massage kost het veel meer tijd om de spier in een ontspannen toestand te krijgen. Bij Dry Needling  gaat de therapeut op zoek naar de triggerpoints die de klachten veroorzaken of in stand houden. Daarna gaat de therapeut deze triggerpoints behandelen met een heel dun naaldje. Wanneer de naald de triggerpoint raakt spant de spier even kort aan waarna deze ontspant. Dit proces wordt herhaald met kleine bewegingen van de naald, totdat de hele triggerpoint is verdwenen.

Doet Dry Needling pijn?

Meestal wordt er geen pijn ervaren totdat de naald de Triggerpoint bereikt. Het samenspannen van de spier kan wel als pijnlijk worden ervaren. Dit aanspannen is echter maar van korte duur terwijl het effect meteen voelbaar is en langdurig resultaat geeft. Wel wordt er de dagen na de behandeling vaak spierpijn gevoeld in de behandelde spiergroep.

Wanneer kan Dry Needling helpen / bij welke klachten is Dry Needling effectief?

• Spierverkrampingen
  • Uitstralende pijnklachten die worden veroorzaakt door Triggerpoints
  • Spanningsklachten
  • Sportblessures
  • Hielspoor
  • Tenniselleboog / epicondylitis

Het verschil tussen Dry Needling en Acupunctuur

Bij Dry Needling wordt gebruik gemaakt van één of twee naalden, waarmee een spier wordt behandeld, terwijl er bij acupunctuur vaak gebruik wordt gemaakt van een hele serie naalden die oppervlakkiger in het lichaam worden geplaatst. Het doel hierbij is zenuwbanen en energiebanen prikkelen. Ook blijft bij acupunctuur de naald meestal enige tijd zitten. Bij Dry Needling wordt het naaldje meteen na het ontspannen van de spier weer verwijderd.

Dry Needling is gericht op het behandelen van spierproblemen, waar acupunctuur gefocust is op het in evenwicht brengen van energiestromen in het lichaam.

Combinatie met stroompjes (PENS-therapie)

Een erg effectieve combi die hier wordt toegepast, is de zgn. PENS-therapie. Er wordt dan een laag stroompje op 2 naalden gezet. Het is een verfijning van ‘’gewone’’ Dry Needling alleen, en een erg effectieve methode gebleken, vooral bij sommige types hoofdpijnklachten, aanhechtingen en ook bij zenuwpijnen vanuit de rug / bil / been etc.

Wordt Dry Needling vergoed?

Dry Needling wordt onder ‘’gewone’’  fysiotherapie vergoed als er een aanvullende verzekering is waar fysiotherapie mee gedekt wordt.

Bijwerkingen van Dry Needling

Dry Needling heeft weinig bijwerkingen. Wel kan het na de behandeling, soms voor een wat  zwaar gevoel of spierpijn zorgen in de behandelde spier. Soms ontstaat er ook wel eens een blauwe plek. Meestal zijn de bijwerkingen na twee of drie dagen verdwenen.

Afspraak maken Dry Needling in Doetinchem