Volg ons via: Like ons:

ASPECIFIEKE RUGKLACHTENF_d322946660

Wat zijn aspecifieke rugklachten?

Aspecifieke rugklachten zijn te definiëren als pijn in het gebied rondom de onderste (lumbale) wervels, het heiligbeen en het staartbeen.

Het grootste deel van de patiënten dat te maken heeft met rugklachten heeft een aspecifieke diagnose.
Dat wil zeggen dat er geen duidelijk aantoonbare medische oorzaak is voor de pijn.

Aspecifieke lage rugklachten behoren in Nederland tot een van de meest voorkomende klachten. Ongeveer tachtig procent van de Nederlanders heeft wel eens last gehad van lage rugklachten. In de meeste gevallen gaat de pijn binnen drie maanden over.
Duren de klachten echter langer dan spreekt men over chronische lage rugklachten. Deze groep patiënten vormt in Nederland een groot maatschappelijk probleem.
Dat wil zeggen dat er veel mensen thuis zitten met rugklachten die niet in staat zijn hun werk goed uit te voeren en die daardoor in de ziektewet terecht komen.
De klachten zijn voor de patiënt erg vervelend. Men voelt zich ziek, heeft pijn maar er kan niet worden aangetoond wat de oorzaak hiervan is. Omdat er geen duidelijke oorzaak voor het ziektebeeld is aan te tonen kan men de patiënt ook niet gericht behandelen.

Onder aspecifieke lage rugklachten vallen ook de volgende “diagnoses”:

• Lumbago. Dit betekent dat er pijn- en stijfheidklachten zijn in het onderste gedeelte van de rug;
  • Spit. Dit betekent dat er pijn- en stijfheidklachten zijn in het onderste gedeelte van de rug met eventueel uitstraling naar de billen en liezen. Soms is er ook sprake van uitstraling in de bovenbenen.
  • Ischias. Dit betekent alleen dat er pijnklachten zijn in het verloop van de nervus ischiadicus (de grote beenzenuw).
  • Versleten tussenwervelschijven. Versleten tussenwervelschijven is op zich wel een medische diagnose. Uit onderzoek is alleen gebleken dat een groot percentage van de mensen boven de dertig versleten tussenwervelschijven heeft. Slechts een klein percentage rapporteert echter pijnklachten in dat gebied. Deze medische diagnose levert dus niet per definitie pijn- en stijfheidklachten op..!!