Aspecifieke rugklachten

Wat zijn aspecifieke rugklachten?

Aspecifieke rugklachten zijn te definiëren als pijn in het gebied rondom de onderste (lumbale) wervels, het heiligbeen en het staartbeen.
Het grootste deel van de patiënten dat te maken heeft met rugklachten heeft een aspecifieke diagnose.

Aspecifiek wil zeggen dat er geen duidelijk aantoonbare of benoembare medische oorzaak is voor de pijn. Dus bijvoorbeeld niet : een hernia of een afgeschoven wervel.

Dat wil niet zeggen dat er niets aan gedaan zou kunnen worden. Ik beschik over diverse opties om daaraan te werken. Een intake geeft al snel uitsluitsel of ik u verder kan helpen. We kunnen een blok van 5 behandelingen afspreken om de behandeling in te zetten. Daarbinnen moet het op zijn minst enig effect hebben gehad. Vaak is dat wel zo, en wordt het  behandelplan  verder afgemaakt, Met soms een onderhoudsschema als afsluiting.

Ik laat u niet in de kou staan !
Aspecifieke lage rugklachten behoren in Nederland tot een van de meest voorkomende klachten. Ongeveer tachtig procent van de Nederlanders heeft wel eens last gehad van lage rugklachten. In de meeste gevallen gaat de pijn binnen drie maanden over.
Duren de klachten echter langer dan spreekt men over chronische lage rugklachten. Deze groep patiënten vormt in Nederland een groot maatschappelijk probleem.
Dat wil zeggen dat er veel mensen thuis zitten met rugklachten die niet in staat zijn hun werk goed uit te voeren en die daardoor in de ziektewet terecht komen.
De klachten zijn voor de patiënt erg vervelend. Men voelt zich ziek, heeft pijn maar er kan niet worden aangetoond wat de oorzaak hiervan is. Omdat er geen duidelijke oorzaak voor het ziektebeeld is aan te tonen kan men de patiënt ook niet gericht behandelen.

Onder aspecifieke lage rugklachten vallen ook de volgende “diagnoses”:

• Lumbago. Dit betekent dat er pijn- en stijfheidklachten zijn in het onderste gedeelte van de rug;
  • Spit. Dit betekent dat er pijn- en stijfheidklachten zijn in het onderste gedeelte van de rug met eventueel uitstraling naar de billen en liezen. Soms is er ook sprake van uitstraling in de bovenbenen.
  • Ischias. Dit betekent alleen dat er pijnklachten zijn in het verloop van de nervus ischiadicus (de grote beenzenuw).
  • Versleten tussenwervelschijven. Versleten tussenwervelschijven is op zich wel een medische diagnose. Uit onderzoek is alleen gebleken dat een groot percentage van de mensen boven de dertig versleten tussenwervelschijven heeft. Slechts een klein percentage rapporteert echter pijnklachten in dat gebied. Deze medische diagnose levert dus niet per definitie pijn- en stijfheidklachten op..!!