High Power Laser therapie

= FOTONEN Therapie  = Photo Bio Modulatie Therapie

High Power LASER therapie

= Photo Bio Modulatie

In mijn carriere heb ik al met vele LASERs gewerkt. Reeds in 1986  (was toen betrokken als fysio bij o.a. VBV De Graafschap en Handbalvereniging ''de Gazellen''] ben ik met veel succes begonnen met het behandelen van sportletsels met LASER-therapie.

Het gaf met de toenmalige Class III (veel zwakkere) Lasers al een snellere genezing en pijndemping. Maar met de huidige generatie Class IV Lasers, gaat dat nog dieper, sneller en effectiever. Deze Class IV  LASER waar ik nu mee werk, is  maar liefst 300.000x sterker dan de Class IIIb LASERS van ''toen'' !!

Vanaf 1994 heb ik veel mensen blij gemaakt met de effecten van de Class IV  Koperdamp-LASER, de Erbium:Yag-LASER, de KTP-LASER en de Robijn-LASER voor huidbehandelingen in mijn toenmalge Lasercentrum. Er is dus veel expertise aanwezig.

Het woord LASER is een afkorting, het zijn de beginletters van het fysische proces, een acronym.

(Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation).

Het is een behandelmodus die direct aangrijpt op de werking van het weefsel en de cellen daarin. Simpel gezegd: de cellen communiceren door middel van een (licht-) energie met elkaar. Gaat dat mechanisme stuk, dan ontstaat er weefselschade. Pomp je er via LASER nu juist extra energie in, dan bevordert dat enorm het regeneratievermogen, en [dus] het herstel !

Ook nu staan er twee LASERS opgesteld in de praktijk. Deze worden toegepast voor pijnsyndromen bij triggerpoints, kaakproblemen, en voor sommige sportletsels, maar ook voor onbegrepen pijnklachten, zoals bijvoorbeeld het ACNES Pijnsyndroom.  Hiervoor wordt ook vaak de ShockWave en PE-Therapie met veel succes ingezet. Wat voor u het meest geschikt is, zult u uitgelegd krijgen door de behandelaar.

Onze nieuwe krachtige LightForce Class IV Medical LASER is dagelijks inzetbaar. U kunt daar met de behandelaar afspraken voor maken. Sommige kosten worden niet geheel vergoed door de zorgverzekeraar. U krijgt dan een factuur die u kunt pinnen of contant kunt voldoen.

Wat is High Power LASER-therapie?

High Power Lasertherapie  (ook Photo Bio Modulatie genoemd) is de toepassing van rood en bijna infrarood licht (810 EN 980 Nanometer golflengte) op blessures of letsels. Dit verbetert lokaal de doorbloeding en stofwisseling enorm, en daardoor sneller herstel, snellere genezing van wonden en weefsels, vermindert ontstekingen en irritaties in weefsel en zorgt voor een snelle afname van pijn in acute en chronische pijn.

High Power LASER wordt o.a. gebruikt om:

• De snelheid van weefselherstel, de kwaliteit en de treksterkte van weefsel te vergroten
  • Ontstekingen op te lossen
  • Pijnvermindering (analgesie) bij acute of chronische letsels

Hoe werkt LASER Therapie?

Onze High Power Laser Therapie heeft een thermisch en een  fotochemisch effect; net zoals bij de fotosynthese in planten. Wanneer de juiste intensiteit en behandeltijden worden gebruikt, zal deze Laser de oxidatieve stress verminderen en de ATP-produktie [energie in de cel] verhogen. Dit zorgt voor een verbetering van de celstofwisseling en een afname van de ontsteking.

Welke klachten kunnen met LASER worden behandeld ?

Onze High Power Laser is o.a. effectief bij de volgende klachten:

• Verstuikingen en overrekkingen
  • Wonden en schaafwonden
  • Bloeduitstortingen (hematomen)
  • Band- en peesletsels
  • Ontstekingen
  • Gewrichtsklachten
  • Myofasciale Triggerpoints en andere pijnpunten
  • Fascie klachten
  • Chronische en acute pijn
  • Kleine en niet-helende botbreuken
  • Post-operatieve wonden
  • Artrose, bijv. hand artrose, knie artrose

Voordelen van LASER Therapie

Enkele voordelen van High Power Laser Therapie:

• Pijnvrije behandeling en vaak zelfs al directe vermindering van pijnklachten tijdens de behandeling
  • De hersteltijd wordt drastisch verkort met snelle afname van zwelling en ontsteking
  • Niet-invasief en zeer patiëntvriendelijk

ZIjn er ook nadelen ?

Eigenlijk geen. Maar toch zijn er 2 simpele dingen om rekening mee te houden:

• Je moet altijd een beschermbril op omdat de uitgezonden golflengte schadelijk is voor je ogen als je direkt in de straal kijkt, zelfs  op meters afstand. Zowel de behandelaar als de patiënt en evt . begeleiders.
  • afhankelijk van het gebruikte handstuk, kan de behandelde spot  warm, zelfs een beetje heet worden. Dat begint met een licht tintelend gevoel en het wordt dan snel heet. De patiënt moet mij dan ook aangeven als dat gebeurt. Als je genoeg blijft bewegen met het handstuk zal dit echter niet optreden.

Wetenschappelijke artikelen over LASER Therapie

Wetenschappelijk artikelen over LASER Therapie kunt u hier lezen.

laser therapie
Hoe werkt Laser therapie
Uitleg Hoe werkt Laser therapie

Afspraak maken voor Laser therapie?

Via ons online inschrijfformulier kunt u zich aanmelden! Telefonisch contact opnemen is natuurlijk ook mogelijk.

Lasertherapie Doetinchem
Deep tissue laser therapy