Fascia Therapie (IASTM)

Fascia Therapie

(IASTM / Gua Sha)

Fascia Therapie

U bent zich er waarschijnlijk wel van bewust dat uw lichaam bestaat uit botten, spieren en organen. Maar wist u dat ''fascie'' (dat zijn bindweefselvliezen) alles met elkaar verbindt?

Fascie of fascia is één groot 3-dimensionaal elastisch bindweefsel netwerk in het lichaam dat loopt van top tot teen, van huid tot in het bot. De fascia zorgt ervoor dat uw lichaam bij elkaar wordt gehouden en alles op de juiste plek blijft.

Maar minstens zo belangrijk is dat er tussen deze vliezen een vloeibare gel zit die er voor zorgt dat spieren soepel langs elkaar kunnen. Het fasciasysteem zorgt dus zowel voor stabiliteit, wrijvingsloos bewegen en veerkracht. Hiermee speelt het een zeer belangrijke rol bij uw gezondheid en mobiliteit.

Bij deze methode wordt er niet slechts gekeken naar het gebied van de klacht zelf, maar naar uw houding en beweging als geheel. Fascia is een andere woord voor de bindweefselvliezen die alle spieren, botten en zenuwen omgeeft -zie afbeelding- en de vloeibare gel tussen deze vliezen. De vliezen zorgen er voor dat alles met elkaar verbonden is en goed kan samenwerken, de gel maakt het mogelijk dat bewegingen soepel verlopen.

Fascia bevat veel meer zenuwuiteinden ('sensoren') dan spier of bot. Pijn, stijfheid en balansproblemen worden meestal veroorzaakt door problemen in de fascia. De fasciatherapeut  is er speciaal in getraind deze problemen snel op te sporen. En gelukkig is fascia meestal heel goed te beïnvloeden. De behandeling zorgt veelal direct voor verlichting en leidt tot vermindering of volledige oplossing van uw klacht.

Er bestaan vanuit de Traditionele Chinese Geneeswijze​ technieken met materialen om de huid en fascie te bewerken. Dat heet Gua Sha. Ook in de Indische cultuur kende men het masseren met materialen zoals munten, ''pidjitten'' genaamd.

Een recentere variant is IASTM genaamd. (Instrument Assisted SOft Tissue Mobilization). Dat gebeurt met roestvrijstalen hulpmiddeltjes, een soort handvatjes, met zachte randen, waarmee exact de  contouren  van het lichaam gevolgd en behandeld kunnen worden. Uiteraard worden ook die hier tussen de behandelingen door, goed gereinigd en gedesinfecteerd.

• Heeft u vaak terugkerende klachten bijvoorbeeld in de onderrug, nek, schouder.
  • Heeft u een nieuwe klacht die niet spontaan geneest of heeft u al jaren last van pijn?
  • Heeft u uw prestaties verbeteren maar wordt u belemmerd door steeds terugkerende sportblessures.
  • Komt er geen duidelijke verklaring uit Röntgen, CT of MRI-onderzoek?
  • Wordt er gesproken van 'onbegrepen pijn'?
  • Zoekt u een behandeling gericht op de oorzaak, niet het symptoom?
  • Gaat de pijn niet weg, of wordt zelfs erger, door te oefenen?
  • Wilt u graag weten wat er echt aan de hand is en wat u eraan kunt doen?

Maak een afspraak !

Hoe werkt Fascia Therapie?

Bekijk onderstaande video over de werking van Fascia Therapie.