laser voor Artrose

Als je last hebt van artrose, belemmert dat je in het dagelijks leven. Je voelt het als je ’s ochtends opstaat, of als je het aangedane gewricht een tijdje niet hebt gebruikt. Soms kan de pijn zelfs zo erg zijn, dat je het ook voelt als je stilzit. Artrose behandelen door middel van LASER helpt om de pijn te verlichten.

Mensen met artrose kunnen de volgende klachten hebben:

• Pijn bij het opstaan
  • Pijn bij belasting
  • Minder goed bewegen
  • Stijfheid
  • Krakende gewrichten
  • Zwellingen van gewrichten
  • Verandering in lichaamshouding

Diagnose Artrose

Via lichamelijk onderzoek kan de huisarts of fysiotherapeut vaststellen of er sprake is van artrose. Die kijkt dan vaak naar de aanwezigheid van bijvoorbeeld krakende gewrichten en bot uitgroeisels. Vaak is zo’n lichamelijk onderzoek voldoende om de aandoening vast te stellen. Voor een definitieve diagnose worden vaak röntgenfoto’s gemaakt. Artrose is overigens een vorm van reuma, maar geen ontstekingsreuma, zoals reumatoïde artritis. Al kan artritis wel aanleiding zijn voor artrose.

Oorzaken van artrose

De oorzaak van artrose is onbekend. Wel kennen we de volgende risicofactoren:

Leeftijd

Mensen die ouder zijn krijgen vaker artrose. Al komt het ook bij jongere mensen voor.

Gewicht

Als je last hebt van overgewicht, heb je meer kans op artrose. De gewrichten krijgen dan meer te verduren.

Erfelijke aanleg

Verdikte knokkels (artrose in de vingers) komen in sommige families vaker voor. Sommige mensen zijn geboren met een afwijking van het gewricht, bijvoorbeeld heupdysplasie. Hierdoor is artrose aan de heup al op jonge leeftijd aanwezig.

Een zwaar fysiek beroep

We zien dat mensen die een zwaar fysiek beroep beoefenen, eerder artrose krijgen. Deze mensen belasten hun gewrichten meer dan mensen met een licht beroep

Een eerdere blessure

Wie eens een blessure heeft gehad aan een gewricht, krijgt eerder last van artrose. Deze mensen hebben vaak alleen last van dat ene gewricht, de kans op artrose in een ander gewricht is dan kleiner.

Andere reumatische klachten

Heb je ook ontstekingsreuma, dan heb je een grotere kans op artrose.

Pijnbehandeling met LASER bij artrose

Omdat artrose pijn doet en bewegen belemmert, terwijl bewegen juist goed is, kun je LASER inzetten als aanvulling op bewegen. Het is namelijk bekend dat een laserbehandeling de pijn meestal flink verlicht. Dat komt onder andere door de ontstekingsremmende werking.

Onderhouds-therapie

Artrose gaat niet over. LASER kan je wel helpen om de pijn te verlichten, of te laten verdwijnen, zodat je weer makkelijker kunt bewegen. Daarom bestaat een laserbehandeling voor artrose uit pijnbestrijding. Ook werkt LASER goed in op het zelfherstellend vermogen van het lichaam, op celniveau. Dat vertraagt het proces. Na de eerste serie behandelingen volgt meestal een onderhoudsbehandeling van één keer per vier of zes weken.