Slijmbeursontsteking

Wat is een slijmbeursontsteking precies ?

Je lichaam heeft botten om het lichaam stevigheid te geven. Dit is je skelet. Om ervoor te zorgen dat je je lichaam kunt bewegen zijn er op verschillende plaatsen in het skelet gewrichten. Denk bijvoorbeeld aan je elleboog, je schouder of je knie.

Een gewricht bestaat uit twee botten die samen komen. De uiteinden van deze botten zijn bedekt met een laagje kraakbeen. Om de botten goed bij elkaar te houden, zitten er stevige banden om een gewricht heen. Pezen verbinden spieren met botten vlak bij gewrichten. Tussen een pees en het bot zit  vaak een kussentje met ‘’olie’’ om de wrijving te verminderen. Dit is de slijmbeurs (bursa). Je hebt een slijmbeursontsteking (bursitis) wanneer een slijmbeurs geïrriteerd en ontstoken is.

Mannen en vrouwen hebben evenveel kans op het krijgen van een bursitis. Als je ouder bent dan 30 jaar heb je meer kans op een slijmbeursontsteking. Voorkeursplaatsen zijn bijv. de schouder, voorzijde knie, achterkant elleboog en de heup, waar je op ligt.

High Energy ShockWave speelt een belanrijke rol in het oplossen van CHRONISCHE slijmbeursontstekingen..! Wij helpen u graag !

Oorzaken van een slijmbeursontsteking

Je kunt om verschillende redenen een bursitis krijgen.

• Door een ongeluk: Door een val of een klap op bijvoorbeeld je schouder kan de slijmbeurs geïrriteerd en ontstoken raken.
  • Een ontsteking: Als een gewricht ontstoken is, kan deze ontsteking zich naar de bursa uitbreiden. Dit zie je vaak bij jicht. Als de slijmbeurs zelf beschadigd is, zoals door een ongeval, kan een bacterie in de bursa nog eens extra voor een infectie zorgen.
  • Overbelasting: Het te vaak herhalen van bepaalde bewegingen kan bursitis veroorzaken. Je ziet dit ook wel samen met RSI. Een andere vorm is de ‘’studenten elleboog’’, door veel op de elleboog te steunen kan de slijmbeurs ontstoken raken.

In sommige beroepen en bij sommige sporten zie je bepaalde vormen van bursitis vaker terug komen: bij hardlopers: bursitis bij de achillespees. Dit gaat vaak samen met een peesontsteking (tendinitis). Een slijmbeursontsteking in de heup is ook een veelvoorkomende hardlopers blessure. Bij stratenmakers en tapijtleggers zie je de zogenaamde ‘Patersknie’. Dit is een ontsteking van de slijmbeurs voor op de knie. Timmerlieden en metselaars maken meer kans op een bursitis van de elleboog.

Symptomen van een slijmbeursontsteking

Als je slijmbeurs ontstoken raakt, maakt deze extra vocht aan. Hierdoor zet de slijmbeurs op. Het gewricht wordt hierdoor pijnlijk en stijf. Ook kun je het gewricht minder goed bewegen. Je huid kan rood worden en warm aanvoelen op de plek waar de ontstoken slijmbeurs zit. Ook kan er op die plek een zwelling ontstaan.

Slijmbeursontsteking van de schouder
Het schoudergewricht bestaat uit de kop van de bovenarm en het schouderblad. Net boven het schoudergewricht bevindt zich een botachtig uitsteeksel, het acromion. Onder het acromion ligt de subacromiale slijmbeurs, maar ook de Supra Spinatus Pees [SSP]. Een bursa is ontworpen om de frictie tussen de bewegende weefsel lagen te verminderen. Vaak is een bursa gelokaliseerd op een plek waar het weefsel schuurt tegen een botachtige uitsteeksel.

Wanneer iemand zich bij de huisarts presenteert, wordt uit gemak vaak gezegd: u heeft een slijmbeursontsteking. Bij echografisch onderzoek blijkt het echter relatief niet veel voor te komen en gaat het meestal om een peesontsteking van de Supra Spinatus Pees [SSP], welke meestal worden veroorzaakt door opgelopen verkalkingen in de pees. Die ontstaan na herhaaldelijke micro-trauma’s door overbelasting. Een slijmbeursontsteking in de schouder gaat namelijk vaak samen met verkalkingen vanwege de zelfde mate van overbelasting. Deze verkalkingen zijn goed te behandelen met onze High Energy Gefocusseerde ESWT ShockWave omdat bewezen is dat alleen dat type diep genoeg komt om bij die verkalkingen te komen en ze op te ruimen. (Schouder verkalkingen)

Gaat het echter puur om een slijmbeursontsteking dan is de volgorde van oplossen : medicatie voor 2 weken [IbuProfen, Diclofenac, Naproxen oid] proberen, en als dat niet helpt, een gerichte injectie erin door de orthopeed onder echo-geleiding.

Symptomen van een slijmbeursontsteking van de schouder

Personen met een bursitis subacromialis ervaren pijn aan de top, voorkant, achterkant en buitenkant van de schouder. Deze pijn kan ook uitstralen tot de elleboog. Bij minder ernstige gevallen ervaren personen alleen stijfheid en lichte pijn in de schouder die toeneemt tijdens de rust na een activiteit. Activiteiten die pijn veroorzaken zijn: tillen, duwen, overmatig liggen (zijlig, wakker van de pijn), bovenhandse activiteiten, draaien van de schouder etc. Wanneer de blessure langer aanwezig is, kan het klachtenpatroon veranderen. De pijn wordt scherper of er treden bijkomende klachten op tijdens sport of activiteiten. Ook nemen de pijnklachten toe wanneer men drukt op de slijmbeurs. In sommige gevallen ervaart men zwakte van de schouder en een ‘painful arc’ bij het omhoogtillen van de arm.

Slijmbeursontsteking van de heup
Personen die last hebben van een slijmbeursontsteking van de heup ervaren pijn aan de buitenkant van de heup. De klachten veranderen naar mate de blessure langer aanwezig is. Over het algemeen genezen mensen goed van deze aandoening. Een vroege ShockWave behandeling van deze aandoening kan het herstelproces versnellen en bevorderen!

Wat is een slijmbeursontsteking van de heup?
Een slijmbeursontsteking van de heup (bursitis trochanterica) is een aandoening, waarbij er schade en inflammatie van de bursa optreedt ter hoogte van de heup. De bursa is een klein zakje gevuld met vloeistof. Dit zakje is gelokaliseerd aan de buitenkant van de heup en kan pijn veroorzaken in de heupregio.

De bilspieren zorgen voor het bewegen van de heup en het stabiliseren van het bekken. Deze spieren zijn voornamelijk actief tijdens wandelen, rennen, springen, traplopen, squatten en uitvalspassen. Tijdens het aanspannen van de bilspieren, komt de bursa trochanterica (slijmbeurs) onder spanning te staan. Ook kan een directe druk op de slijmbeurs zorgen voor frictie van de bursa trochanterica. Wanneer deze druk en/of spanning overmatig is, door te veel herhalingen of door een te zware kracht, kan er irritatie en inflammatie van de bursa (slijmbeurs) ontstaan. Deze aandoening noemt men bursitis trochanterica.

Anatomie van de heup
Het bovenbeen bot (femur) eindigt in een botachtige knobbel, genaamd de trochanter major. Deze kop is goed voelbaar aan de zijkant van de heup. Op deze kop hechten verschillende bilspieren aan. Deze bilspieren lopen van het bekken naar het bovenbeen bot en bedekken de kop (trochanter major). Tussen de bilspieren en die knobbel bevindt zich een slijmbeurs: de bursa trochanterica. Een slijmbeurs is ontworpen om de frictie tussen de bewegende weefsel lagen te verminderen. Vaak is een bursa gelokaliseerd op een plek waar het weefsel schuurt tegen een botachtige uitsteeksel.

Oorzaken van een slijmbeursontsteking van de heup?

Een slijmbeursontsteking van de heup ontstaat meestal door herhaalde of langdurige activiteiten die de bursa trochanterica belasten. Deze pijn wordt meestal gevoeld tijdens langdurig liggen (in zijlig, voornamelijk op een hard oppervlak, zoals op een dun matrasje in een caravan of vouwwagen !), wandelen (voornamelijk berg op of op onregelmatig oppervlak), springen, squatten en lunges. Deze activiteiten beïnvloeden de bursitis trochanterica via de bilspieren of via een directe druk/impact op de bursa. In sommige gevallen kan dit letsel acuut optreden, na bijvoorbeeld een trap of val op de heup.

Welke factoren kunnen bijdrage tot het ontwikkelen van deze blessure?

Er zijn verschillende factoren die personen gevoelig maken voor het ontwikkelen van deze aandoening. Deze factoren worden door de fysiotherapeut vastgesteld en gecorrigeerd. Sommige van deze factoren bevatten:

• Gewricht stijfheid (voornamelijk rond de heup)
  • Verkorte spieren (voornamelijk de bilspieren)
  • Te veel of verkeerde belasting
  • Spierzwakte (voornamelijk de hamstrings en bilspieren)
  • Inadequate warming-up
  • Slechte biomechanica (beenlengteverschil, stand van de voeten bv.)
  • Inadequate revalidatie na een eerdere bil- en/of heupblessure
  • Slechte bekken- of core stability

Wat zijn de symptomen?

Personen met een ‘’bursitis trochanterica’’ ervaren pijn aan de buitenkant van de heup. Deze pijn kan ook uitstralen naar de buitenkant van de dij tot aan de knie. Bij minder ernstige gevallen, ervaren personen alleen stijfheid en lichte pijn in de heup die toeneemt tijdens de rust na een activiteit. Activiteiten die pijn veroorzaken zijn: overmatig liggen (zijlig), rennen, springen, overmatig lopen, zitten met de benen gekruist en in en uit de auto stappen. De pijn geassocieerd met slijmbeurs ontsteking warmt in de beginfase van de blessure op met activiteit.

Wanneer de blessure langer aanwezig is, kan het klachtenpatroon veranderen. De pijn wordt scherper of er treden bijkomende klachten op tijdens sport of activiteiten. Ook nemen de pijnklachten toe wanneer men drukt op de heup slijmbeurs. In sommige gevallen ervaart men zwakte van het been. Deze zwakte treedt voornamelijk op wanneer men de trap op loopt, een squat uitvoert of wanneer men probeert te versnellen tijdens het rennen.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Meestal is de anamnese (voorgeschiedenis) in combinatie met een klinisch onderzoek van de fysiotherapeut, aangevuld met Echo diagnostiek, voldoende om tot de diagnose ‘slijmbeursontsteking’ te komen. Verder onderzoek, zoals een: MRI scan, CT scan, RX scan zijn soms nog nodig om de diagnose te bevestigen.

Shockwave bij slijmbeurs-ontsteking van de heup

Een relatief nieuwe en zeer effectieve behandelmethode is onze High Energy ESWT Shockwave therapie, de ideale oplossing voor aandoeningen als een slijmbeursontsteking van de heup. De therapie is relatief pijnloos, betaalbaar en effectief. Velen zijn u al voorgegaan en zo van hun slijmbeursontsteking afgekomen.

Afspraak maken?

Wilt u meer weten? Neem gerust contact met ons op voor een Intake en Echo. Wij vertellen u met plezier alles wat u maar wilt en moet weten over onze Shockwave therapie.