Veel gestelde vragen over ShockWave

Veelgestelde vragen over ShockWave

Is alle ShockWave hetzelfde?

Nee, er is een heel erg groot verschil tussen LOW ENERGY ongefocusseerde RSWT en de hoogwaardige HIGH ENERGY gefocusseerde ESWT ShockWave die Fysiotherapie & ShockWave Doetinchem gebruikt.

• Bij LOW ENERGY RSWT wordt de energie vooral afgegeven aan de oppervlakkige lagen en trilt het weefsel een beetje. De druk komt doorgaans niet hoger dan maar 1-10 Bar. (waterdruk uit de kraan is plm. 2,5 bar !)  De energie waaiert snel uit en dooft al ras uit in het weefsel. [Zie oranje plaatje rechts.]

• bij HIGH ENERGY ESWT echter, wordt ten eerste de energie met een soort “lens” [gefocusseerd] naar binnen geleid en komt de energie op 1 punt samen. Ten tweede wordt gebruik gemaakt van een zeer korte pulstijd [300 nanoseconde, 1 nanoseconde is 1/miljardste deel van een seconde !]. Ten derde wordt een veel hogere drukgolf opgewekt [100-1000 Bar ! Een hogedrukspuit is ca. 100 Bar !)

ESWT is dus de meest werkzame vorm van de twee ( zie daarvoor heel veel medische literatuur). Extracorporeal ShockWave Therapie (ESWT) wordt daarom terecht beschouwd als een van de meest innoverende en effectieve ontwikkelingen in de recente behandelingen van het bewegingsapparaat van de laatste tijd.

Heeft u een van de klachten genoemd op deze pagina, zoals bijv. :

• Schouder met beperkte beweeglijkheid
  • Chronische elleboogpijn (tennis-, golferselleboog)
  • Pijn aan de knieschijf (Jumpersknee)
  • Chronische pijn aan de Achillespees (achillodynie)
  • Hielspoor of fasciitis plantaris
  • Chronische nek-, schouder- of rugpijn
  • pijnpunten op diverse plaatsen
  • Andere vormen van peesontstekingen en verkalkingen … dan is ESWT ShockWave iets voor u ..!
Beproefde doeltreffendheid van ShockWave
Behoort u tot de talloze patiënten met chronische pijnklachten? Heeft u al verscheidene mogelijkheden geprobeerd om ervan verlost te raken? Injecties, medicatie, fysiotherapie, relaxatiemethodes, enz. Keerde uw pijn ook altijd na korte tijd terug, vaak zelfs erger dan voordien? Dan is Shockwave ook voor u wellicht een goede keus. Een vrijblijvend gesprek en onderzoek zal het uitwijzen.

Wetenschappelijke studies tonen werkzaamheid aan
Chronische pijn wordt veelal veroorzaakt door ontstekingen en/of verkalking van een spier, pees of slijmbeurs. Ook verkrampte spieren of spierknopen, zogenaamde Myofasciale Triggerpoints, kunnen veel pijn veroorzaken. Gefocusseerde ShockWave kan ook hier uitkomst bieden.

Hoe werkt de ESWT behandeling precies?
Allereerst lokaliseren wij (o.a. met echo) het te behandelen gebied. Dat wordt met een ‘permanent marker’ gemarkeerd op de huid. Nadat de bron van de pijn en het pijngebied zijn geïdentificeerd, wordt dit gebied blootgesteld aan korte shockwave-impulsen. Deze hoogenergetische akoestische impulsen verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie in het pijngebied. Ze stimuleren op die manier het aanwezige herstelmechanisme van het lichaam. Met andere woorden, ShockWave heeft als prikkel, alles te maken met het menselijk lichaam en is geen ”bestraling”.

Is ShockWave een vorm van ultrageluidtherapie?
Nee. ShockWave is een geheel eigen ‘mechanische’prikkel. Ultrageluid werkt met 1-3 miljoen trillingen per seconde, ShockWave met maar 8 pulsen per seconde. Het best is het te omschrijven als een zichzelf verplaatsende trilling die zich echter wel gedraagt als een geluidstrilling (longitudinaal). Shockwave wordt ook toegepast in niersteenvergruizers, maar dan met een nog veel hogere intensiteit en ook daar [uiteraard] gefocusseerd.

Wat zijn de voordelen van ESWT ShockWave Therapie?
  •  Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
  •  Kortdurende behandeling (tot 10 minuten per sessie)
  •  Uitstekend therapiesucces, gemiddeld na slechts 3 tot 7 behandelingen
  •  Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen
  •  Pijndemping en herstel van de mobiliteit na enkele dagen
  •  Weinig bijwerkingen; wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan
  •  Dankzij shockwave-therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijven.
Is ShockWave een pijnlijke therapie?
Er zijn verschillende soorten ShockWave apparaten. Momenteel worden in enkele ziekenhuizen niersteenvergruizers voor dit doel gebruikt. Behandeling met deze gefocusseerde shockwave is erg pijnlijk, ondanks dat er lokale verdoving wordt gebruikt. Het behandelresultaat wordt maximaal na 2-3 behandelingen bereikt. De Piezoson100Plus die bij ons in de praktijk wordt gebruikt is ook gefocusseerd, de prikkel is dezelfde als van de niersteenvergruizer, doch iets milder, maar veel krachtiger dan de ongefocusseerde RSWT. Er komt ook geen verdoving aan te pas. Een voordeel is, dat de te behandelen plek door het bewerken met de “straal”, goed kan worden gelokaliseerd. De cliënt voelt een duidelijke sensatie, die zonder verdoving goed is vol te houden. Bij RSWT moet het te behandelen gebied nadien worden gekoeld met coldpacks, bij onze ESWT is dat niet nodig, omdat immers alle energie naar binnen wordt geleid . [De essentie van dit verhaal…]

Hoe lang duurt een behandeling?
Per zitting worden zo’n 2000 pulsen toegediend. Dit duurt gemiddeld 5 -10 minuten. Met een Intake/onderzoek/gesprek, voorbereiding, behandeling en nabespreking bent u [de eerste maal] plm 60 minuten kwijt. De zittingen hebben een gemiddeld behandelinterval van 7 dagen.

Wil u weten hoe andere shockwave therapie hebben ervaart? Lees dan verder op de pagina Ervaringen ShockWave therapie.